Vrijheid

Vrijheid

Banksy en de muur

Niet mogen gaan en staan waar men wil, is het toppunt van onvrijheid. Wat als een ganse bevolking wordt opgesloten? Wat gebeurt er als een groep mensen letterlijk wordt ommuurd? Hoge muren als grens tussen mensen het doet ons denken aan de Berlijnse Muur. Alleen… daar ging het voornamelijk om het buitensluiten van mensen. Wat vandaag in de Gazastrook en op de westelijke Jordaanoever gebeurt doet ons ironisch genoeg ook terugdenken aan de naziconcentratiekampen. De Palestijnse gebieden zijn omgevormd tot een grote openluchtgevangenis. Rond de Gazastrook was men reeds vroeger een afsluiting beginnen bouwen. Israël voerde sinds 2002 de controle nog op door het licht op groen te zetten voor de bouw van het zogenaamde ‘veiligheidshek’ op de Weselijke Jordaanoever. Dit is overduidelijk een schending van het internationaal recht. Bovendien wordt het leven binnen de muren ernstig bemoeilijkt. De Palestijnen mogen binnen en buiten op door Israëlieten vastgestelde momenten. Binnen de muren leeft men bijna volledig afgesloten van drinkwater. 70% van de Palestijnen leeft in armoede. Het volk kan binnen de muren niet ontsnappen aan zijn vreselijke lot. Zolang deze metershoge muur tussen de twee volkeren staat, is een goede oplossing van dit probleem onmogelijk.

Aanklachten tegen deze ‘apartheidsmuur’ zijn legio. En toch blijven concrete acties van westerse regeringen uit. Ludo De Brabander verwijt onze diplomaten en politici in De Morgen schuldig verzuim. “Durft de Belgische diplomatie, die maar al te goed weet hoe de vork echt in de steel zit, zich achter het standpunt van het internationale recht te scharen, tegen de VS in, de peetvader van Israël? We kunnen een bibliotheek vullen met officiële en ngo-rapporten die herhalen dat de bezettingspolitiek de belangrijkste oorzaak is van de geweldspiraal en de verellendung van de gewone Palestijn.” Er zijn verschillende rapporten van allerhande instellingen, die allemaal hetzelfde besluiten: het Westen is mee verantwoordelijk voor de impasse, de chaos en de armoede waarin de Palestijnen zijn beland. Iedereen weet dat en toch volgt er geen gepaste reactie.

De politiek houdt zich op de vlakte en onderneemt weinig of niets. Talrijke burgerorganisaties echter blijven de bouw van de muur veroordelen. Vele groeperingen verklaren zich solidair en de roep om een duurzame oplossing is groot, of het nu om een ‘one-state solution’ of een ‘two-state solution’ gaat.
Het meest tastbare verzet tegen de muur op de Westelijke Jordaanoever wordt geleverd door de Britse graffitikunstenaar Banksy. In het bijgevoegde filmpje zien we zijn manier om dit onrecht aan te klagen.



De geheimzinnige kunstenaar maakt voornamelijk graffiti. Het meest bekend is hij met zijn stencils. Zijn werk staat bol van de allusies naar populaire kunst. Vincent Vega en Jules Winnfield uit Pulp Fiction schieten met bananen. Hij gebruikt Ronald McDonald en Mickey Mouse om een vlijmscherpe kritiek te lanceren op de twee multinationals. Kussende politieagenten, een klein meisje dat gefouilleerd wordt, spelende kinderen met een kogelvrije vest, zulke beelden zijn uiterst subversief. Een weerkerend thema zijn ratten. “They represent the triumph of the little people and the unloved.” Banksy herwerkt vaak ook bekende kunstwerken. In de tuin van Monet drijven winkelkarretjes in de vijver, de zonnebloemen van Van Gogh zijn verdord… Zijn antikapitalistische kritiek wordt niet door iedereen op applaus onthaald. Sommige straatkunstenaars noemen hem een sell-out. Zijn werken worden namelijk voor zeer veel geld geveild. Anderzijds kan niet ontkend worden dat heel veel van zijn kunst gratis en voor iedereen te bezichtigen is. Bovendien opende hij rond de kerstperiode in 2006 een winkel waar hij zijn eigen werk voor zeer weinig geld verkocht.

Zijn werken op de ‘apartheidsmuur’ in Palestina suggereren steeds de andere kant van de muur. Hij schept de illusie van zalige oorden met een helblauwe hemel en oases van groen, die achter de muur verborgen zijn. De muur wordt het decor van een gezellige huiskamer, met zicht op een paradijselijk strand. Elders wordt de muur als een gordijn opzijgeschoven. En zijn escapisme reikt nog verder. Banksy laat mensen ontsnappen uit de gevangenis van de Westelijke Jordaanoever. Een meisje vliegt met een tros ballonnen over de muur, een roltrap leidt mensen naar boven. Een jongetje schildert stiekem een trapladder naar boven. Twee kinderen graven een gat in de muur. Of simpeler: Banksy schildert een afknipstrook op de muur… Centraal in deze werken staat het vluchten van de muur, het vrij zijn uit de gevangenis. Bovenal stelt hij de illegaliteit van de muur aan de kaak. “Is het verkeerd om een muur te vandaliseren als de muur op zich al illegaal is?” De reacties op zijn graffiti op de ‘apartheidsmuur’ zijn niet onverdeeld positief. Een Palestijnse man zei Banksy: “I don’t want it to be beautiful, I hate this wall! Go home!” En gelijk had de Palestijn. Maar als graffitiartiest is Banksy er wel in geslaagd zijn steentje bij te dragen. Met zijn werk duwde hij de Palestijnse kwestie op de voorgrond. Hij is geen politicus die iets wezenlijks kan doen, maar als geëngageerd burger liet hij wel zijn stem horen.



"Another break in the wall!”

Er is geen enkele kunstvorm vrijer dan graffiti. Het hoeft niet te voldoen aan bepaalde regels, het kan overal plaatsvinden en het is voor iedereen. Straatartiesten zijn niet elitair zoals vele kunstenaars wel verweten wordt. Integendeel, graffiteurs komen vaker uit de onderste lagen van de maatschappij. Maar er is ook veel kritiek, net omdat het in de openbare ruimte gelokaliseerd wordt. Mensen worden tegen wil en dank met graffiti geconfronteerd. De grens tussen louter vernielzucht en kunst is bovendien niet altijd makkelijk te trekken. Graffiti is daarom een dubbelzinnige kunstvorm. Soms is het louter vandalisme, soms geven tekeningen een politieke boodschap mee. Het is ook de meest opstandige kunstvorm. Het is een manier om zich te laten horen, om aandacht te vragen en om zijn mening te geven. Straatkunstenaars verzetten zich tegen elke autoriteit en hebben de macht om elke voorbijganger aan het denken te zetten. En iedereen heeft nood aan kritische prikkels...

Banksy heeft duidelijk de kracht van de combinatie van twee uitersten ingezien. Enerzijds is er de apartheidsmuur, die de niet meer weg te denken is uit het ellendige dagelijkse bestaan van de Palestijnen. Anderzijds zijn er de ‘political murals’ van Banksy, die een schreeuw om vrijheid zijn… Nu zouden westerse regeringen nog de kracht moeten hebben om die schreeuw te aanhoren!

tdc

Referenties

DEBRABANDER Ludo, Vies westers geurtje in Palestina, in: De Morgen, 20/06/2007
ZAGERS Geert, Kunstterrorist, in: De Morgen, 16/09/2006
www.banksy.co.uk
www.actieplatformpalestina.be

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Over Banksy praten als men het over vrijheid heeft is inderdaad heel interessant. Hij vormt het symbool van de vrije meningsuiting door zijn gevatte muurtekeningen maar ook door de manier waarop hij het doet. Graffiti is vaak een illegale kunstvorm. Men mag niet zomaar overal spuiten, er moet een toestemming zijn. Zoals veel artiesten, lapt Banksy die toestemming aan zijn laars maar hij gaat ook verder. Hij tekent niet met de bedoeling een mooi gebouw te verdoezelen maar om de autoriteiten en de actuele toestand, die op vele vlakken zo absurd is, af te breken.
Het werk van Banksy is kunst, daar zijn veel mensen het over akkoord. Hij laat kleine stukjes waarheid achter op plaatsen waar men het niet zou verwachten, zoals de Palestijnse muur.

Toch ben ik niet helemaal akkoord met het feit dat je zijn rol vergelijkt met hogere instellingen zoals diplomaten en staatshoofden.
Banksy zegt inderdaad wat hij denkt en durft zelfs de Palestijnse muur te beschilderen, maar hij blijft anoniem. Behalve zijn manager en zijn dichte vrienden, weet niemand wie hij exact is. De media gaat daar met veel plezier op in en probeert op alle mogelijke manieren zijn identiteit te achterhalen, maar dat is tot dusver niet gelukt. Banksy moet zijn commentaar dus niet verantwoorden, wat staatshoofden en autoriteiten wel moeten doen. Hij komt uit voor zijn mening maar kan er geen reactie op krijgen. Een diplomaat, bijvoorbeeld, kan niet zomaar in de strijd trekken want er hangen veel grotere belangen aan vast. Pas op, ik wil hier het gedrag van de politici helemaal niet goedpraten. Voor bepaalde omstandigheden en vooral hier in die ontzettend onrechtvaardige situatie, zouden ze een duidelijker standpunt moeten innemen tegen de Verenigde Staten. Ik bedoel gewoon dat eender wie, vooral als het anoniem blijft, luid en duidelijk zijn mening zal durven uitspreken maar dat dat moeilijker ligt voor mensen die een heel land achter zich hebben staan.
Banksy wordt ook rijkelijk betaald voor zijn kunst. Hij is inderdaad begonnen met de bedoeling de autoriteiten aan te klagen en vooral de Britse politie, maar vandaag de dag betaalt hij zich regelmatig een reisje naar het buitenland om zijn tags ook daar te gaan zetten. Hij verkoopt ongelooflijk veel boeken en zijn kunstwerken worden aan enorme prijzen verkocht. Al blijf ik geloven in de goeie bedoelingen van Banksy en al blijf ik zijn werk bewonderen, toch stel ik me soms de vraag wat hij met al dat geld doet en of hij trouw blijft aan zijn doel. Het is vaak zo met artiesten, zoals rappers bijvoorbeeld, die uit erg arme buurten komen en met hun liedjes veel geld verdienen. Wanneer je ze later op televisie ziet in een kast van een huis, lijkt het zo absurd dat ze het nog altijd hebben over hun ‘ghetto’.

In vele musea heeft Banksy zijn handtekening achtergelaten door oude schilderijen te kopiëren en zijn schilderijen dan naast het origineel op te hangen. Het is grappig om de video’s te zien waar hij zijn kwastreken filmt, maar deze acties bewijzen ook dat hij zich amuseert met wat hij doet en dat zijn daden en reacties een heel andere dimensie hebben dan die van politici.

Anoniem zei

veel geleerd

Anoniem zei

ha, I will experiment my thought, your post bring me some good ideas, it’s truly amazing, thanks.

generic cialis